Hen ad slutningen begynder alle maskerne at falde, og der er en del overraskelser i vente. Nogle af disse fungerer upåklageligt, men der er også en del der simpelthen ikke føjer det mindste til historien og er totalt overflødige. Et par er nærmest skadelige for handlingen.

Slutningen er ligeledes lidt for langtrukken. Filmen har et par glimrende lejligheder til at standse ganske effektivt, men vælger uheldigvis at fortsætte en anelse for lang tid. Da den er ovre har den dog sat et tilfredsstillende punktum for historien.

Selvom “House of Flying Daggers” er en martial arts film, er den på mange måde et gammeldags romantisk eventyr af den slags som Hollywood ikke laver længere.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 filmz-Bruce 19 år siden

Ser efterhånden et M. Night Shyamalan mønster her. Zhang Yimou fortsætter ud af stien med de flotte setups og perfekt koreograferede kampscener. Personligt sidder jeg med et "nå, nu igen", mens nyhedsværdien er kraftigt faldende.

Er faktisk dødtræt af at se disse flyvende kung fu mestre med benene foldet op under sig, angribende med et spyd. Sad og ønskede mig en portal til et andet univers åbne sig og William Wallace alias Gibson entrere med en motherfucker af en økse og flække dem på tværs...men det skete ikke!

Film: 3 af 6 (så er der faneme også rundet op!)
Kunstneriske indtryk: 5 af 6
Underholdningsværdi: Zzzzzz
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#2 putandtake 19 år siden

#1 Selvom filmen uden tvivl er i tæt familie med Hero og Tiger på Spring, så står den fint på egne ben uden at blive gammel vin på nye flasker.

Helt grundlæggende så adskiller historien sig ved at være individ-fokuseret imodsætning til Hero, hvor den enkelte må vige for flertallet.

Personligt har jeg desuden stadig svært ved ikke at blive imponeret af den visuelle side. Den er også optaget på helt andre locations end de to forrige, hvilket i sig selv giver den et selstændigt look.
Gravatar

#3 filmz-Bruce 19 år siden

#3 Helt klart er Yimou en mester, når det kommer til det visuelle, men personligt ser jeg det som en smuk skal, med et skuffende indhold. For mig er anmeldelsen på DVDtimes ramt lige i øjet.

Uddrag: *** MEGA SMÅ SPOILERS ***
Perhaps the greatest failing of the film is in respect to its central theme. In some ways it is similar to Hero in that it examines the impossibility of grasping an absolute truth and reality, but in the theme of the sacrificing of one’s personal ambitions or life for the sake of a greater good, it's the exact opposite. Hero split the viewer’s sympathies between an Emperor who wanted to unite the warring states of China and the assassins who saw him as a cruel and ruthless dictator. The film’s whole pathos and tragedy stemmed from this paradox, about the impossibility, even with the benefit of hindsight, of knowing which of them was right. In House of Flying Daggers, the central conflict for each of the characters is to choose between being true to their duty or their love for another person - and duty doesn't even get a look in. There is moreover no context given for whether we should favour any one over another in the love story and in the end I personally didn’t really care. Without wishing to give anything away, events change around by the end of the film to such an extent that I was left wondering what the purpose of the original mission was. The film collapses in upon itself with this lack of internal inconsistency or purpose, leading up to a rather silly battle that is at least fought with some true ferocity, but moves into a tennis rally of CGI slashing before descending into a ridiculously melo-romantic conclusion.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#4 Morbid 19 år siden

House of Flying Daggers er efter min mening en fantastisk film, og den er fuldt ud på højde med Hero.

6 Flying Daggers herfra
You need chaos in your soul to give birth to a dancing star.
Gravatar

#5 filmz-yoshimura 19 år siden

Jeg vakler nok et sted mellem 4 og 5, men det er afgjort en film, jeg skal eje og gense snarest muligt. Dog er der gået lidt af originaliteten i forhold til Hero - mere af samme skuffe, men stadig fedt!
the buses that charged past so overflowing with passengers that from the outside they looked like they were making a rush delivery of spare limbs to some far-off war
Gravatar

#6 filmz-Crystalstar1200 19 år siden

Flot flot film, men nu må han snart se at få fat i den gode historie, så han kan lave et mesterværk. For mig toppede han med "At Live" fra 1994 - 4/6 herfra.
---------------------------------------

*** Den Som Elsker Meget - Udretter Meget ! ***
Gravatar

#7 Hasselguff 19 år siden

Af de her eventyrlige sværdkæmperfilm synes jeg stadig "Crouching Tiger, Hidden Dragon" er den bedste. "Hero" er også en lækker film og også en tand bedre end "House of Flying Daggers". Hvis man imidlertid er villig til at acceptere den meget melodramatiske stil og det lidt for smarte plot, vil man med sikkerhed også nyde at se sidstnævnte. Det er stadigvæk et eventyr vi har med at gøre og behøver derfor ikke nødvendigvis at være naturalistisk i sit indhold og udtryk.
Are you Quilty? No, I'm Spartacus.
Gravatar

#8 Morbid 19 år siden

Lige omvendt med mig Hasselguff (Lige nu i hvert fald, har kun set House of Flying Daggers én gang) :)

House of Flying Daggers > Hero > Crouching Tiger, Hidden Dragon

For mig toppede Zhang Yimou helt sikkert med "Raise the Red Lantern"... Sikke et mesterværk
You need chaos in your soul to give birth to a dancing star.
Gravatar

#9 Arne4real 19 år siden

Jeg har set, at "House of Flying Daggers" er tilgængelig på CD.WOW til 7.99 Pund. Jeg har dog hørt rygter om, at kvaliteten på denne skive skulle være strækt kritisabel. Er der evt. nogen, der kan be - eller afkræfte dette?
Gravatar

#10 El vez 19 år siden

Det er Hong Kong udgaven de har hos cd-wow. Hos dvdcompare kan du se de præcise specs, de plejer også at smide en kommentar, hvis kvaliteten er helt i skoven.

Jeg har været positivt overrasket over de nyere HK udgivelser. Jeg skulle gerne modtage "House.." R3 HK indenfor et par dage, jeg skal glædeligt skrive et par linier om kvaliteten når jeg har fået kigget på den.
"I wonder if a little rum could get this back on its feet."

Skriv ny kommentar: