Gravatar

#41 filmz-JON 16 år siden

35: Jeg forstår din undren, men nu skal jeg fortælle dig, hvorfor jeg skev, at jeg stod af. Jeg synes diskussionen bliver meget ubehagelig, når man begynder at antyde, at man - til trods for, at jeg ikke på nogen måde finder, at jeg kan slås i hartkorn med rabiate grupper - muligvis ville forsøge at finde frem til ens identitet og tilsmudse en i forhold til ens job mv. og udråbe en som racist mv. (Det er Dolhhinfriendlys indlæg 17, jeg taler om.) Erfaringen viser jo desværre, at man hurtigt kan blive stemplet og hetzet, hvadend det er bæredygtigt eller ej, når noget blæses op og tages ud af kontekst. Jeg kender en, der har været udsat for det, og selvom det var helt ude i hampen, nåede han at blive gennemhejlet i pressen. Jeg havde sådan set skrevet et længere indlæg, der belyste min holdning til statistik kontra andre faktorer, men da jeg postede det og læste ovennævnte indlæg og de efterfølgende, fik jeg en noget ubehagelig fornemmelse af at være trådt lige ned i ungdomshusets hvepserede, og jeg slettede jeg det og skrev blot den ene linie. Der er åbenbart nogle her på forummet, hvis holdninger er så langt fra, hvad jeg finder ret og rimeligt, at de stempler en som højrerabiat, når man bringer nogle tal på banen, der er nogenlunde faktuelle, men som de pågældende ikke vil acceptere i deres ønskeverden. Jeg synes det er prisværdigt, at der er nogle, der bliver ved med at tro på det bedste i alle medmennesker, uanset hvad de gør. Det er jeg imidlertid ikke storsindet nok til. Jeg er en af de der selvcentrerede egoister, der gerne vil have lov til at gå ned af Strøget med tænderne i behold, og som gerne vil have, at min teenagedatter selv skal bestemme, om hendes mødom skal tages af fem psykopater i en kælderskakt, eller om hun vil gemme den til prom night. Jeg ved godt, at jeg ikke kommer i Himlen med et så egoistisk menneskesyn.
Gravatar

#42 HonoDelLoce 16 år siden

#37

On the contrary.. Eller det der - det lyder i hvert fald bedre på engelsk ;)

Jeg synes man jævnt tit hører om underslæbssager, overskuds-flytninger osv osv osv.. Problemet er, at vi glemmer det igen, når der dagen efter er en nyhed om en 2g-indvandrer, der skyder sin søster på åben gade fordi hun elskede en mand (!!!!!). Så længe der har eksisteret valuta, har økonomisk kriminalitet fundet sted - det gør det ikke mindre ulovligt.. Men det gør, at vi ikke mærker det i hverdagen. Vores økonomi er tilpasset, at det finder sted.. Jeg læste et sted, at hvis alt sort arbejde ophørte og i stedet blev lavet på legitimt vis, så ville staten få et helt svimlende milliard-beløb ekstra i kassen hvert år (om arbejdet så ville blive lavet, hvis der skulle betales moms osv, det er en heeeelt anden diskussion). Problemet er bare, at de har aldrig prøvet at få de penge i kassen, så vi har i praksis ingen idé om, hvordan det ville se ud, hvis vi gjorde.. Det er ikke sådan, at det er penge der bliver hevet ud af statens lomme - de har aldrig haft pengene at budgettere med..

Danmark er vel kendt som et af de rigeste lande (målt pr indbygger) fordi, at vi har det så super godt (eller, omvendt ;) ) - måske vi ville have det super super super duper ! godt, hvis ikke økonomisk kriminalitet fandtes - men vi er alligevel et af de rigeste lande i verden, og vi klarer os fint med det til stede..

Det blev lidt rodet, men in there somewhere kan du finde grunden til, at jeg ikke mener, at økonomisk kriminalitet på nogen måde kan sidesættes med de andre typer kriminalitet, vi skrev om ;)
Jeg har intet problem med ikke at have ret. Det er kun, hvis nogen påpeger det, jeg bliver stædig!
Gravatar

#43 filmz-Bruce 16 år siden

Ingen kriminalitet overses i Danmark. Klart optager nogle typer hr. og fru Danmark mere end andre, men retsinstanserne fungerer, uanset hvor meget spotlight der er på de respektive sager.

Vold optager klart mest den almindelige dansker, da det kan henføres til vor følelse omkring den daglige sikkerhed. Er vi trygge? Vold og voldtægter mærker én for livet og er man forælder er man bekymret for sine børns ve og vel, fra den dag de fødes og ikke mindst, når de skal til at klare sig på egen hånd.

Har man først oplevet de mén, som opstår i kølvandet på en voldtægt eller en voldssag, på sin egen krop eller i ens omgangskreds, så ved man, hvor frygteligt det er og hvor langtidsholdbare minderne er. Nogle bliver aldrig sig selv igen og det kan ødelægge hele familier.

Så ja! For mit eget vedkommende er jeg meget fokuseret omkring det at være tryg. Og jeg har personligt ændret adfærd til at tage en taxa hjem, når jeg har været i byen eller biffen sent, fremfor at gå hjem. Det irriterer mig, mén jeg føler mig ganske enkelt ikke tryg mere.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#44 HonoDelLoce 16 år siden

Lagde i øvrigt lige mærke til noget sjovt..

Læg mærke til, hvordan denne tråd, som hedder "mudderkastning" og derved henviser til lidt tilsvining osv faktisk er gået hen og blevet en ret så saglig diskussion - andre der synes det er lidt ironisk ? :P
Jeg har intet problem med ikke at have ret. Det er kun, hvis nogen påpeger det, jeg bliver stædig!
Gravatar

#45 PredatorX 16 år siden

#37

Jeg synes da netop at man, ved at nævne statistikker, kigger generelt på det store billede, og ikke som du nævner, enkeltsager?

Du har dog ret i, at man skal passe på at stirre sig blind på ekstra bladets forside overskrifter. Det kan man heller ikke tage for gode varer... Ofte finder de jo direkte på historier og artikler at fylde deres avis ud med. Og de SKAL være negative...

Nu husker jeg dog blot en sag om en vis profet, hvor visse dele af danmarks befolkning, gjorde sig ret kraftigt bemærket i at tænke fundementalt anderledes end "os andre". Ikke at det er et argument for at jeg nødvendigvis har ret, men måske et argument for at det netop er det store billede der er på spil. Nu er profet sagen ganske rigtigt en enkelstående sag, MEN den havde jo en effekt på flere end et par enkelte individer.

Jeg føler lidt at du argumenterer for at hele denne debat slet ikke er vigtig, og vi danskere skal kigge os selv mere efter i kanterne før vi begynder at pege på andre? Har jeg ret i det eller?...
thecleansing.net : you call we kill
Gravatar

#46 HonoDelLoce 16 år siden

#43

Den vælger jeg at være glad for kom i forlængelse af mit indlæg #42, da du lidt skrev det, jeg glemte at skrive om hvorfor vi husker de andre overskrifter bedre ;)
Jeg har intet problem med ikke at have ret. Det er kun, hvis nogen påpeger det, jeg bliver stædig!
Gravatar

#47 dolphinfriendly 16 år siden

#41 Så stopper du fandme makker...jeg har ikke på noget tidspunkt udråbt dig til at tilhøre den ene eller anden rabiate gruppe eller har skrevet at du er racist. Og slet ikke at jeg har planer om at "finde frem til ens (din) identitet og tilsmudse en i forhold til ens job mv. og udråbe en som racist mv.". Dét er godt nok dagens kvajebajer, særligt for at dække over dine egne fordomme og mangel på argumentation i øvrigt - og din ynkelige entré tilbage i diskussionen.

Skål!

Gravatar

#48 filmz-Kadann 16 år siden

#43 -

Morsomt, jeg føler mig nu ganske sikker på gaderne i København og Frederiksberg, uanset tidspunktet på døgnet.

#45 -

Igen, statistikker er intet værd, hvis man ikke har noget at sætte dem op imod. Som min gode ven evermind tidligere på dagen gav et godt eksempel på, mens jeg talte med ham omkring statistik:

Tæt på 100% af alle stofmisbrugere i Danmark er startet med hash. Hvis man så kigger på de mennesker der har prøvet hash, er det sandsynligvis en meget lille procentdel af dén gruppe, der rent faktisk ender med at være stofmisbrugere.

Vælger du kun at fokusere på den første del, vil du komme frem til den konklusion, at hash fører til hårdere stoffer og dermed et misbrug, men kigger du på hele billedet, så er det et helt andet sted problemet ligger mht. misbrug.

Og nej, jeg mener at debat er vigtigt, men man skal bare passe på med at stirre sig blind på de små ting, frem for at prøve at se det store billede.

Selvfølgelig er der nogle skævheder i forhold til hvem der begår kriminalitet, men den skævhed har jo en forklaring der ligger i social arv, arbejdsløshed, kultur, religion og for den sags skyld vores tidligere regeringer der stod for ghettodannelser - noget der stadig sker i dag, selvom man burde have lært af historien.
http://www.modkraft.dk - http://www.ungeren.dk - http://www.christiania.org
Gravatar

#49 filmz-JON 16 år siden

47:

"17: ... Det minder iøvrigt mistænkeligt meget som en diskussion, som jeg havde med en fyr der viste sig at være formand for DF i Vestsjælland. Sjovt nok blev han kastet for porten, da de fandt ud af at han havde forbindelser til Dansk Front."

Det læser jeg som en antydning af en trussel. Jeg havde desværre ikke råd til at læse det som mindre, selvom jeg helst ville. Som jeg skrev har jeg en ven, der har været ude for, at brudstykker af en dialog fra et webforum blev kastet for pressen og brugt i en meget ubehagelig hetz fra et af de landsdækkende dagblade; en hetz der aldrig blev dementeret.

Det var måske ikke de rette ord jeg valgte, da jeg skrev, at jeg stod af fordi det var for lamt. Som sagt havde jeg imidlertid skrevet en længere argumentation. Da jeg postede det og så dit indlæg, fik jeg en ubehagelig fornemmelse, selvom mine argumenter ingenlunde var rabiate, hvorfor jeg hurtigt måtte erstatte det af noget andet.

Det glæder mig dog, at dit indlæg ikke skulle læses som en trussel. Kvajebajeren kan du glemme, men jeg giver altid gerne en øl i København - hvis du ellers tør gå ned ad Strøget :-)

48: Vi har haft samme diskussion for et års tid siden her på sitet. Jeg tror, at du har været heldig. Og du mener sikkert, at jeg har været uheldig. Tja...
Gravatar

#50 filmz-Bruce 16 år siden

#48 Morsomt, jeg føler mig nu ganske sikker på gaderne i København og Frederiksberg, uanset tidspunktet på døgnet.

Der er vi jo så forskellige :)

Selvfølgelig er der nogle skævheder i forhold til hvem der begår kriminalitet, men den skævhed har jo en forklaring ...

Forklaringer er gode. Men spørgsmålet er, om nogle er gangbare og andre bortforklaringer. Jeg vil mene begge dele. Man skal blot passe på med ikke at bortforklare det hele, men også finde løsninger. Det er ganske interessant at forskellige grupper af indvandrere, med samme socioøkonomiske vilkår differentierer ganske gevaldig mht. kriminalitet. Indvandrergrupper som stille og roligt har etableret sig i samfundet, med deres egen kultur, værdigrundlag og den påklædning de nu ønsker og gennem årtier ikke tiltrukket sig nogen form for opmærksomhed.

Pardon my french. Det hele ligger i kulturen, respekten og tolerancen for omverdenen og hvorledes man opdrager sine børn. Og i sidste ende kan den store differentierende forskel føres tilbage til én ting. Religion!


Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140

Skriv ny kommentar: