Gravatar

#1 dyg 21 år siden

Jeg er igen blevet forvirret over hvordan de forskellige typer dvd-covers ser ud, og hvad forskellene er.. Hvad er det der gør en digipack til en digipack? Jeg troede førhen at en digipack kunne kendes på, at den var af pap, men nu hører jeg så at den også kan være plastik. De eneste jeg er 100% sikre (tror jeg da) på at kunne genkende er snapper-cases.

Hvis nogen kender et godt site, med forklaringer og billeder af alle typer dvd-covers, så ville jeg blive glad.
"Og hvem vil ikke gerne guffe Klaus Kinski??" - evermind
Gravatar

#2 filmz-vassago 21 år siden

While not exactly a complicated process there is more debate about this stage of DVD production than any other. The packaging is the first and last thing we see. It's also what protects the disc from damage. Right now there are an incredibly high number of package types being used. The 4 most common types of cases are the AlphaPak, the Amaray keep case (or a close facsimile), the Snapper case, and the Gateway foldout case - available with as many foldouts as necessary. Outside of Region 1 there is also another type of case that is quite dominant, but has rarely been used here - the Super Jewel box.

On a side note, with the release of Warner's recent box sets of The Oliver Stone Collection we have been introduced to Snapper cases that house 2 discs (with the second held in the outer fold of the case). After an incredibly amount of negative feedback Warner has decided not to use that case for any future releases.

So who decides what type of case will be used? Well, the studios do. Just as we have our own favorite types of cases so do they. Often economics plays a role in deciding what case will be used. If they can save a penny with each disc that could add up to a lot of money in the end. The Snapper case is used almost exclusively by the Time Warner companies - Warner, Rhino, and New Line. That is the only form of proprietary case in the DVD world right now. The rest of the cases can be and are used by all of the studios. Way back when DVD first started there was a cry for standardization when it comes to cases. Now, 4-years later, the industry is no closer to achieving that goal than they were in the beginning. A few columns from now I'll be devoting more time towards the topic of DVD packaging...

Sakset fra DVDangle.com
"For me, the cinema is not a slice of life, but a piece of cake" - A. Hitchcock
Gravatar

#3 El vez 21 år siden

Jeg vil lige prøve at fyre nogle eksempler på de forskellige typer:

Digipack aka Gatefold aka Gateway (wtf?) foldout case:
Papcover der foldes ud og som typisk har et etui ligeledes af pap.
Eksempler: Alien Quadrilogy, Once Upon A Time In The West, Valhalla 2-disc. Findes som vassago skriver, i alle størrelser.

Amaray case aka Jewel case:
Den mest almindelige type case. Plastic cover med et indlæg af papir. Der er små varianter, en asiatisk variant der er en anelse dybere, en vestlig variant med to låse op langs kanten, men alle stort set ens. Kan holde 1 eller to skiver, ved to skiver enten med en holder på hver side, eller de nyere typer med en løs raslende holder der sidder fast på indersiden af ryggen.
Eksempler: Tja kig i en hvilken som helst dvd biks, de står over det hele.

Snapper: Vores alles mareridt fra Warner brothers der er et papomslag med en plastic lukkemekanisme op ad den ene kant. Denne indpakning er dybere end Amarays og bare generelt ubehagelige.
Eksempler: Batman, The Matrix, mange Clint Eastwood og Kubrick udgivelser, som vassago skriver er disse udgivet af Warner.

Super Jewel Box (?):
Jeg tror det der menes med denne betegnelse er de dobbelte amaray cases hvor der er plads til op til 4 skiver. Eksempler: E.T.(dansk 3-disc), Black Hawk Down (svensk 3-disc), Ten Commandments R1, mange Criterion udgivelser, bl.a. Fear And Loathing In Las Vegas, In The Mood For Love
"I wonder if a little rum could get this back on its feet."
Gravatar

#4 dyg 21 år siden

Jeg takker, nu tror jeg at jeg er med. Det var egentligt også sådan jeg troede det var, men har aldrig været sikker på andet end snapper og almindelige amaray.
Gravatar

#5 nakalay 21 år siden

Amaray er jo bare et mærke (ligesom fx Alpha og Scavano er det), så med mindre det enkelte cover rent faktisk er af dette mærke, tror jeg det er mere korrekt at kalde det for en keepcase.

Det samme med Digipak; det er også et mærke - og hvis jeg ikke tager fejl - af samme firma, som står bag Amaray-boksene.

Tjek evt. disse sider:
DVD Cover Formater
DVD Cases and Hub Images
We've got chicken tonight. Strangest damn things. They're man made.
Gravatar

#6 nakalay 21 år siden

Jeg fandt lige en side, der udover at fortælle om forskellene også illustrerer det rigtig flot: her! :)

Jeg holder dog stadig på, at det er forkert at kalde en keepcase for en Amaray, med mindre den rent faktisk er af dette mærke.
We've got chicken tonight. Strangest damn things. They're man made.
Gravatar

#7 dyg 21 år siden

Lækkert! Det var lige sådan en side jeg ledte efter :)
Gravatar

#8 Yoda 21 år siden

Ja, det var ik' så ringe endda!
Steven Spielberg: "Every time I go to a movie, it's magic, no matter what the movie's about."

Skriv ny kommentar: