Gravatar

#1 filmz-Bruce 19 år siden

Jeg er en hund efter pompøst opsatte film i glorious Technicolor med et overdådigt musikscore, hvor man skal sluge kameler og naivitet i uhørt grad for at få mest ud af oplevelsen. Igår blev det til Jorden rundt på 80 dage, som vandt Oscar for bedste film (ikke fortjent i et år med 10 Commandments, The Searchers og Written on the Wind) og bedste musik (i den grad fortjent!) i 1957.

Synes det kunne være sjovt at nedgrifle de film, som jeg mener har givet og til stadighed giver mig denne seerglæde og som jeg åbenbart aldrig bliver træt af at gense, selvom de ofte hives frem til gensyn.

Film med en speciel screwball atmosfære med op mod 3 timers spilletid:

Around the World in Eighty Days (1956)
It's a mad mad mad mad mad world (1963)
The Great Race (1965)
Those Magnificent Men in Their Flying Machines (1965)

Swashbuckler film:

Robin Hood (1939)
The Princess and the Pirate (1944 Bob Hope)
The Three Musketeers (1948 Gene Kelly)
Scaramouche (1952)
Crimson Pirate (1953)

Mindre opsætninger:

Charade (1963)
Topkapi (1964)

Heldigvis er genren ikke helt død. Indiana Jones og Pirates of the Caribean er de mest succesfulde eksempler herpå, men film som Mummy og Goonies er ej heller at foragte, hvis man er i stødet til letvægts underholdning.

Nu venter jeg blot på den fantastiske The Three Musketeers (kun i Tyskland i elendig kvalitet) og den helt igennem perfekte komedie La Grande Vadrouille (kun i Frankrig i superboks), som perverst nok, ikke er udkommet på DVD endnu.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#2 gi-jones 19 år siden

Jeg er ikke en ørn til de gamle film, men vil da gerne tilføje Hook til listen, og teknisk set hører Star Wars vel også til.
Gi' dog pengene til Afrika... De har mere brug for dem.
Gravatar

#3 filmz-Bruce 19 år siden

#2 Hook kan godt mænge sig ind, men SW er trods alt en tand for alvorlig til min smag og i de nye tre, et mindre gebis ;)
Gravatar

#4 elwood 19 år siden

3#

altså jeg skal lige forstå genren er det glade eventyr film fra ældrer tid, eller hvad er den præcise genre ? jeg er lidt forvirret.
J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#5 jessup 19 år siden

Genren er: du nævner en eller flere film. Så skriver bruce " det kan du ikke mene" eller " ja, det er også rigtigt den havde jeg ikke tænkt på" :)
This is just until June
Gravatar

#6 filmz-Bruce 19 år siden

#4 Vil ikke kalde det en genre som sådan, men som jeg skriver, blot film som deler nogle hjemmelavede præmisser. Pompøse i deres opsætning, lang spilletid, flotte farver oftest Technicolor. De screwball film jeg nævner, har en oftest en handling som idag ikke ville sælge en billet, fordi de kræver en ret naiv indstilling hos publikum for at sluge den røde tråd (hvis man kender de fire film, vil man nok forstå).

Swashbuckler filmene har lidt af det samme over sig, men altid er humor og ikke alvor i højsædet. Nutidens Zorro film kunne siges at være en oplagt kandidat, men med en katastrofal mangel på humor, eller ihvertfald en humor som er katastrofalt afleveret. Crimson Pirate er et perfekt eksempel, med masser af situationer, hvor heltene skal undslippe og skurkene er håbløse i deres forfølgelse. Det er umuligt at tage alvorligt og man skal bare "sluge" situationerne som de præsenteres.

#5 Lidt i den stil :) Nej, det er jo min egen subjektive holdning. Andre kan jo godt synes de film de nævner, virker for dem på samme måde som de jeg nævner ovenfor, virker for mig. Jeg kommenterer blot dem, som ikke virker på mig i den kontekst :)
Gravatar

#7 elwood 19 år siden

Batman The Movie (1966)!

8-)
J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#8 Æsop9000 19 år siden

Jeg ved ikke om Michael Manns "Den sidste Mohikaner" Fra 1992 passer på listen, men den film synes jeg er god; ikke kun for det visuelle aspekt, men også musikken.
I teorien er der ingen forskel på teori og praksis. I praksis er der
Gravatar

#9 jessup 19 år siden

#8 enig - det er en rigtig adranalin pumper - og der er også lidt overgearet lir i kampene - ikke på nogen måde Screwball - men stadig tju hej - ikke en sandal film men mere en mocasin film.
This is just until June
Gravatar

#10 filmz-saku 19 år siden

ten men tall med burt lancaster

Skriv ny kommentar: