Jeg efterlyser nogle gode filmbøger. Jeg tænker lidt i genren af vold, Si-Fi, action, amerikanske film. Altså om udviklingen af genren. Det må ozze gerne være noget om filmens historie/udvikling fra F.eks. Lümiere og frem til idag. Biografier om bestemte skuespillere eller instruktører filterer jeg fra. Nogen gode bud?
Følgende bøger har jeg stående på hylderne, og jeg kan klart anbefale dem:
Rikke Schubart: "Med vold og magt - Actionfilm fra Dirty Harry til The Matrix" Rikke Schubart: "I lyst og død - Fra Frankenstein til Splatter" Rikke Schubart: "Verdens 25 bedste gyserfilm" Barry Norman: "Talking Pictures" Peter Christensen & Bo Tao Michaëlis (ed.): "Film & Fin de Siècle - Essays om 90'ernes film" Sidney Lumet: "Om at lave film" Anne Jerslev: "Kultfilm og filmkultur" Anne Jerslev: "Det er bare film" Stephen Jones: "Clive Barke's A-Z of Horror" Kaare Schmidt: "Film - Historie, Kunst og Industri" Christian Braad Thomsen: "Drømmefilm - 100 af verdens bedste film" Mark Cousins: "Filmens Historie" Paul Wells: "The Horror Genre - From Beelzebub to Blar Witch" Inga Golde: "Der Blick der Pschykopathen - Struktur und Wandel im Hollywood-Psychothriller" Stephen Prince: "The Horror Film" James B. Twitchell: "Dreadfull Pleasures - An Anatomy of Modern Horror"
Samt følgende gode bøger fra forlaget Taschen: KLIK
Steven Spielberg: "Every time I go to a movie, it's magic, no matter what the movie's about."
Det er "hyggelig" og uforpligtende læsning. Den lille pamflet bygger dog på Schubarts "I lyst og død - fra Frankenstein til splatter", hvor man får en mere nuanceret tilgang til genren.
Steven Spielberg: "Every time I go to a movie, it's magic, no matter what the movie's about."
Ok, bryder mig bare ikke om ordet "bedste" når det kommer til en så subjektiv ting som smag. Min først tanke er, hvorvidt hun overhovedet skænker de italienske mestre en tanke, samt folk som Murnau, Wiene og Lang.
"Og hvem vil ikke gerne guffe Klaus Kinski??" - evermind
Den er en mainstream bog, der er møntet på det brede publikum.
"Bedste" skal jo også forstås i hendes terminologi - altså en subjektiv tilkendegivelse af, hvad hun priser højt! Hun har jo ej heller selv valgt den noget overfladiske titel, men er fra forlagets side blevet opfordret til at skrive bogen i deres "25 bedste ...... serie". Hvis hun havde haft frie hænder, ville udvalget ganske sikkert også have været både bredere og mere nuanceret.
Hun skriver også i bogens korte forord, at: "Hvad er da kriterierne for at vælge 25 bedste gyserfilm? Helt ærligt, jeg aner det ikke. Mine kriterier er på den ene at tilgodese min personlige smag, på den anden side at finde en række film, der tilsammen tegner (én version af) genrens historiske udvikling og tematiske bredde."
Bogen indeholder 25 velskrevne essays af følgende film, men hvis man vil have lidt mere dybde, så skal man nok læse "I lyst og død ....", der bygger på hendes universitetsspeciale.
Alien - den 8. passager Carrie Chok De Stjålne Kroppe Dr. Jekyll and Mr. Hyde Dracula Duellen Eksorcisten En amerikansk vareulv i London Evil Dead II Frankenstein Fredag d. 13. Fuglene Hellraiser Henry: Portrait of a Serial Killer Maskernes Nat Morderisk Mareridt Motorsavsmassakren Near Dark Night of the Living Dead Ondskabens Hotel Peeping Tom Psycho Rosemary's Baby Shivers
Tak for opklaringen/beskrivelsen. Kunne være man skulle låne den på biblioteket, og se hvad hun skriver. Man er vel trods alt lidt tosset med horror-film :)
"Og hvem vil ikke gerne guffe Klaus Kinski??" - evermind
#1 Kaizer Soze 20 år siden
Jeg tænker lidt i genren af vold, Si-Fi, action, amerikanske film. Altså om udviklingen af genren.
Det må ozze gerne være noget om filmens historie/udvikling fra F.eks. Lümiere og frem til idag.
Biografier om bestemte skuespillere eller instruktører filterer jeg fra.
Nogen gode bud?
#2 Yoda 20 år siden
Rikke Schubart: "Med vold og magt - Actionfilm fra Dirty Harry til The Matrix"
Rikke Schubart: "I lyst og død - Fra Frankenstein til Splatter"
Rikke Schubart: "Verdens 25 bedste gyserfilm"
Barry Norman: "Talking Pictures"
Peter Christensen & Bo Tao Michaëlis (ed.): "Film & Fin de Siècle - Essays om 90'ernes film"
Sidney Lumet: "Om at lave film"
Anne Jerslev: "Kultfilm og filmkultur"
Anne Jerslev: "Det er bare film"
Stephen Jones: "Clive Barke's A-Z of Horror"
Kaare Schmidt: "Film - Historie, Kunst og Industri"
Christian Braad Thomsen: "Drømmefilm - 100 af verdens bedste film"
Mark Cousins: "Filmens Historie"
Paul Wells: "The Horror Genre - From Beelzebub to Blar Witch"
Inga Golde: "Der Blick der Pschykopathen - Struktur und Wandel im Hollywood-Psychothriller"
Stephen Prince: "The Horror Film"
James B. Twitchell: "Dreadfull Pleasures - An Anatomy of Modern Horror"
Samt følgende gode bøger fra forlaget Taschen: KLIK
#3 dyg 20 år siden
#4 Yoda 20 år siden
Det er "hyggelig" og uforpligtende læsning. Den lille pamflet bygger dog på Schubarts "I lyst og død - fra Frankenstein til splatter", hvor man får en mere nuanceret tilgang til genren.
#5 dyg 20 år siden
#6 Yoda 20 år siden
"Bedste" skal jo også forstås i hendes terminologi - altså en subjektiv tilkendegivelse af, hvad hun priser højt! Hun har jo ej heller selv valgt den noget overfladiske titel, men er fra forlagets side blevet opfordret til at skrive bogen i deres "25 bedste ...... serie". Hvis hun havde haft frie hænder, ville udvalget ganske sikkert også have været både bredere og mere nuanceret.
Hun skriver også i bogens korte forord, at: "Hvad er da kriterierne for at vælge 25 bedste gyserfilm? Helt ærligt, jeg aner det ikke. Mine kriterier er på den ene at tilgodese min personlige smag, på den anden side at finde en række film, der tilsammen tegner (én version af) genrens historiske udvikling og tematiske bredde."
Bogen indeholder 25 velskrevne essays af følgende film, men hvis man vil have lidt mere dybde, så skal man nok læse "I lyst og død ....", der bygger på hendes universitetsspeciale.
Alien - den 8. passager
Carrie
Chok
De Stjålne Kroppe
Dr. Jekyll and Mr. Hyde
Dracula
Duellen
Eksorcisten
En amerikansk vareulv i London
Evil Dead II
Frankenstein
Fredag d. 13.
Fuglene
Hellraiser
Henry: Portrait of a Serial Killer
Maskernes Nat
Morderisk Mareridt
Motorsavsmassakren
Near Dark
Night of the Living Dead
Ondskabens Hotel
Peeping Tom
Psycho
Rosemary's Baby
Shivers
#7 Yoda 20 år siden
#8 dyg 20 år siden
#9 Yoda 20 år siden
Ja, horror kan man ikke få nok af. Det er også min favoritgenre!
#10 zombieman 20 år siden