Fogedretten var tirsdag i denne uge på uformelt besøg hos dvd-forhandleren Laserdisken i Aalborg.

Forretningen er blevet anmeldt af de danske Videogram-distributører, som har fået nys om at der foregår ulovlig parallelimport af region 1 dvd film hos Laserdisken.

Forretningens indehaver, Hans Kristian Pedersen, er rystet over at fogedretten har taget kopier af hans computerfiler og beslaglagt film, som skal videregives til hans konkurrent.



Vis kommentarer (13)
Gravatar

#1 vapor 18 år siden

Kan de ikke bare lære at droppe de skide regioner?
Gravatar

#2 nostromo 18 år siden

Razzia hos Danmarks største dvd-netbutik

A wise man said once :

"Yeah right, and if my Grandmother had wheels, she'd be a wagon"

I think it is AxelMusic.dk that is the biggest and best of all Danish DVD shops... Hell I even order from them! AND I LIVE IN New Zealand!!! ;-)

Been reading up on this subject though, has there not been a lot of fuss about this store? I mean for many years now?

Girl: It said my cookies aren't turned on? What am I supposed to do, pour some milk on myself and show them my tits?
Gravatar

#3 Clint 18 år siden

Tror også axelmusic.dk er større. Der kan da ikke være mange der bestiller hos laserdisken med de priser de fører der.
Gravatar

#4 filmz-Kadann 18 år siden

#3 -

Der er sikkert en del der køber filmene i deres fysiske butik, fordi det der internet er noget farligt noget. :)
http://www.modkraft.dk - http://www.ungeren.dk - http://www.christiania.org
Gravatar

#5 filmz-MachineGod 18 år siden

#2 Jo, de har skam lavet en del "ballade". De tillod sig at kæmpe en hård kamp for bevare retten til at sælge R1 DVDer i danmark. Laserdisken har altid kæmpet for filmelskerne, om det så har været for rettigheder eller for at finde den mest obskure smalle film.

Laserdisken skal ikke gøres til skurke, de er og har altid været helte for mig, lige siden jeg bestilte min første laserdisk hos dem.

#4 Tror også der er en del der køber der for den gode vejledning samt service.
_____MachineGod______
__Stopping the pain__
Gravatar

#6 filmz-Kadann 18 år siden

#5 -

Det er nok ikke helt umuligt. :) Nu kender jeg kun biksen i Kbh og de er da ganske ok for en snak om film, men jeg foretrækker dog at købe filmene til en lavere pris.
http://www.modkraft.dk - http://www.ungeren.dk - http://www.christiania.org
Gravatar

#7 Confused101 18 år siden

Laserdisken har alt, og er forkæmpere for dvd-er. Færdig-arbejde. Og iøvrigt tror jeg ærligt talt de bevidst prøver grænserne lidt af ved myndighederne. Men jeg køber dog aldrig ved dem (til trods for jeg bor i Aalborg Kommune). Dertil er deres priser alt for høje.

Men omvendt er axelmusic anderledes. For man skal huske på når man køber region 1, eller andre derigennem handler man ikke med axelmusic i princippet. Man handler med club raccoon, som rent principielt bare er et amerikansk firma, der er tilknyttet axelmusics hjemmeside. Eller det er sikkert det man kan argumentere for rent juridisk.
Gravatar

#8 Yoda 18 år siden

Hvilket jo netop også gør sige gældende, hvis man handler reg. film hos Laserdisken, hvor man så køber gennem det amerikanske Movie World!
Steven Spielberg: "Every time I go to a movie, it's magic, no matter what the movie's about."
Gravatar

#9 filmz-Cyberdog 18 år siden

Jeg har handlet i Laserdisken - også før de begyndte at sælge Laserdisk' - åhh jo - helt tilbage i de gamle dage solgte de VHSfilm, deriblandt også NTSC.

Jeg husker at det dengang var en forretning jeg bare skulle ind i mindst een gang om ugen.
Dengang var der utroligt hyggeligt i Laserdisken i Prinsensgade i Aalborg.
Dengang kunne man som (tror jeg) det eneste sted i DK jo købe Laserdisk (før åbningen af Kbh-afdelingen)
- og uhh man var ligesom et barn når man dampede afsted med sin splinternye laser i deres hvide poser.

Stadigt i folie - - - hjem hjem hjem, og en dejlig følelse af at sidde og se på en film som alm. videokunder måtte vente i evigheder på at få at se via det danske salg og udlejningsmarked.

Butikken var dengang meget hyggeligere at bevæge sig rundt i.
Lidt mørkere i interiør - plakater - hylder....
2-3 skærme der kørte med de sidste nye importerede nyheder.
Og så udgav de faktisk et pisselækkert lille katalog med alle film på laserdisk som de enten havde på lager - eller kunne skaffe via postordre.
Som tillæg i 'bladet' beskrev Hans Kristian også sin ulige kamp mod det danske system - og hvordan han gentagne gange blev dunket i hovedet for at tænke i andre baner -
Retsag på retsag - møde efter møde - alt sammen for at vi som forbrugere kunne få det som en rigtig filmelsker hungrer efter.
Specialudgivelser - og helst før alle andre...

At Hans Kristian stadigt så mange år efter har modet, lysten og viljen til at kæmpe mod BigBrother og et uigennemskueligt virvar af regler og love - kræver sgu applaus fra min side.
Han har om nogen kæmpet en kamp fra de tidlige Laserdisk og DVDtider.
Nuvel - markedet herhjemme var sikkert blevet oversvømmet af udgivelser hvad enten Hans Kristian var een af de første til at slå tilbage på magthaverne eller ej...

Desværre synes Laserdisken at at deres priser stadigt er iorden..?
Det til trods for at markedet idag er enormt stort - og der er krig på kniven mht. priserne...
Jeg er ikke forretningsmand - men jeg ser at Laserdisken 'døde' da den ikke længere kunne matche konkurrencen fra andre forhandlere - og endnu hårdere er krigen blevet efter nettets succes med at tilvejebringe diverse special-editions og wannahave-udgvelser fra en jungle af internetbaserede netkøbmænd.

Hans Kristian jeg ønsker dig alt mulig held og lykke i den fortsatte kamp mod systemet!
Men - og dette er nok efterhånden af endnu større vigtighed for butikkens overlevelse:
Laserdiskens prispolitik kræver nok et større eftersyn.

De sidste par gange jeg har været i Laserdisken - synes tidligere tiders snak om film, gode anekdoter, råd og vejledning at være druknet i jeres triste forretning der desværre bærer præg af tidens ubamhjertige ånd...

Hyggen er forsvundet fra Laserdisken - lokalerne er lyse og kolde - ucharmerende indrettet og rodet opstillet.
I 'gamle' dage virkede Laserdisken i sammenligning som tidligere tiders købmænd med duften af nymalet kaffe...

Idag er kolde projektørspots og ligegyldig service fremherskende hos jer -
Og dette er bare ikke godt nok - hvis man vil være nr. 1 og konkurencedygtige -
Hvis i vil fastholde jeres prispolitik mht. til vejledning, service og en varm filmsnak skal i til at spænde hjelmen -
Alt for ofte er man kommet ind i jeres butik - og bliver end ikke mødt af et pænt 'goddag' - eller som det ellers plejer at være kotume i servicebranchen - hjælpsomhed og vejledning...

Smid pengene på disken - ud af døren...
Her står man så med en vare man kunne ha erhvervet sig til en langt billigere penge andetsteds -
Og servicen - tjaaa, den forblev bag disken hos et sammenbidt og trist ansigt der nok ikke engang opdagede at der var en filmelsker i butikken...

Jeg er ked af at sige det - jeg har sgu altid haft Laserdisken som et sjovt minde fra de gamle dage - her kunne alt skaffes - måske butikken snart tager navneforandring til 'Begærets Butik' -
Jeg håber du får vendt skuden Hans Kristian - i har ærligt fortjent at være blandt de førende.
Men kun hvis i følger med tiden og udskiller jer - på den positive måde :)

Go' Vind!
Samlingen:
http://www.intervocative.com/dvdcollection.aspx/Cyberdog1971
Gravatar

#10 Outbound Sith 18 år siden

Jeg går ud fra at Laserdiskens arrangement med Movie World til forveksling ligner Axel/Raccoon-ordningen, så jeg kan ikke forestille mig, at det er den fidus, der er noget galt med. Den eneste måde, jeg tror Laserdisken kan blive knaldet på, er hvis de har haft R1 liggende fysisk i forretningerne.

I øvrigt bør vi alle hylde Laserdisken for deres kamp mod de håbløse regions- og parallelimportregler: De har tidligere ført en principiel sag for EF-Domstolen, som de desværre tabte, og i øjeblikket har de en ny sag kørende mod Kulturministeriet. :)
"Let's just say I wanna believe."
Fox Mulder

Skriv ny kommentar: